när solen skiner i paris

är detta ungefär det bästa att göra. och seriöst efter en dag i parken här kan jag räkna alla nya fräknar jag fått. så tagg på mer vår och sommar alltså <3.

, paris | | Kommentera |

yoyoyo

Börjar bli standard det här att blogga en gång i veckan hehe. Kanske för att jag sällan gör andra roliga saker på söndagarna? Idag hade jag faktiskt planerat en utedag med parkhäng och prommis men alltså, det spöregnar ute så att tända ljus inne kändes väldigt så mycket trevligare. Har faktiskt suttit och 'pluggat' i flera timmar nu. Dvs gått igenom sånt vi gjort på lektionerna som jag inte riktigt fattat och skrivit nya färgglada lappar med verbböjningar och klistrat upp (med min nya tejp woho) på väggarna.

Fredags var iallafall roligare. Jag som trodde att jag aldrig skulle komma tillbaka till kong pga väldans så dyrt, hamnade där redan efter en vecka igen. Var ute med ett gäng vänner och det var minsann inte så dumt det heller.

jag och amanda hemma hos erica

erica själv var lite varm så hon hoppade in i kylen ett tag

kvällen i ett nötskal. i skevaste laget men ändå väldigt kul. hehe.

, paris | | Kommentera |

finbesök gånger två

I söndags kom pappa hit till mig och Paris vilket var hur najs som helst. Hade ju inte träffat honom på jättelänge, och dessutom fick jag bo på hotell med honom i några dagar och gå på restaurang - rena rama lyxlivet för en student som mig. På söndagskvällen gick vi till en fransk kvartersbistro där jag åt laxpaté och tartare de boeuf, alltså råbiff, vilket var underbart gott. På måndagen turistade vi en del och gick runt i massa olika stadsdelar från norr till söder. Middag åt vi på poppis-restaurangen KONG som jag så gärna velat testa innan. Och jag blev verkligen inte besviken kan man säga, cool lokal och en väldans smarrig mat, jag åt en japansk pasta med en hummer i, mums.

Sedan på tisdagen åkte pappa hem och jag återvände till skolbänken och mitt 'vanliga liv' haha vilket kändes lite annorlunda, men jag vande mig snabbt. I onsdags hade jag sedan en after school på ett nytt favvoställe nära skolan, nämligen en bar vid namn le crocodile, med en drinklista längre än en kortare roman...beslutsångesten där alltså.

På torsdagen blev det ännu mer besök - då kom nämligen mamma hit! Så då tog jag mitt pick och pack igen och flyttade in på ett jättemysigt litet designhotell i närheten av där jag bor här. Första kvällen var vi ute på en kvarterskrog och tog ett glas vin, sen på fredagen promenerade vi en massa, jag var i skolan två timmar för prov i min grammatikklass, och sedan åt vi lunch i tour montparnasse som är en av få skyskrapor som finns här i Paris. God mat var det allt där. Sedan gick vi via notre dame mot marais där det blev lite shopping innan vi återvände till hotellet. På kvällen åt vi middag i montmartre på ännu ett jättetrevligt ställe (alltså finns så oerhört många mysiga restauranger och barer här i paris, omöjligt att testa alla) som hette aux trois cochons.

Sedan var det lördag och den dagen började vi med en stor hotellfrukost (<3) följt av en tur via min lägenhet upp till sacre coeur och montmartre där vi tog en kaffe innan vi åkte söderut mot galerie la fayette och sedan en tur på musée de l'orangerie i jardin des tuileries. Efter det strosade vi längs champs élysées där det var sjukligt mycket folk. Dock shoppade vi båda lite grann vilket var väldans najs, jag har liksom inte köpt någonting i klädväg sedan jag kom till paris innan? Så nu köpte jag ett sidenlinne och en mockakjol som jag längtar efter att få börja använda.

Till lördagsmiddag åt vi återigen på Kong, seriöst så grymt för mig att få gå till denna underbara restaurang två gånger på samma vecka (!!!), där vi drack drinkar och åt en väldigt smarrig middag. Sen i förmiddag tog mamma tåget från gare du nord tillbaka mot flygplatsen så då sa vi hejdå.

Har varit väldigt kul att ha haft besök under den här veckan. Så mysigt att träffa både pappa och mamma. Vänder upp och ner på mitt vardagsliv och alla vanor totalt, men roligt med variation från min studenttillvaro samt kul att få visa runt i vad som mer och mer börjar kännas som m i n  stad. Tycker verkligen om Paris.

Här är lite bilder från veckan som gått

hotellfrukost alltså <3

hittade en ny fin (grön!) väg upp till sacre coeur

pappa!

tartare de boeuf

jag inspekterade notre dame ganska noggrant då jag på en av mina föreläsningsklasser nyss lärt mig om skillnaden mellan romanska och gothiska byggnader.

japansk spaghetti som kallades för "udon" och som var grymt god

inte världens bästa bild, men försökte fota lokalen där jag satt första gången jag var här, det är som en glaskupol som ger en en väldigt fin utsikt.

pappa tyckte också om maten

sen vips två dagar senare kom mamma hit! här vid saint sulpice som ligger på vägen till min skola.

uppe i tour montparnasse

det var lite disigt men utsikten var inte så pjåkig ändå tyckte vi

köttfrosseriet fortsatte. vanligtvis äter jag nämligen vegetariskt här i paris.

inne i notre dame

en glass ute i eftermiddagssolen hanns med. jag valde salted carmel och strawberry cheesecake.

mamma på middagsrestaurangen i fredags. hon åt ostron till förätt...

...och jag åt denna chevrerätt. ä l s k a r chevreost.

sen blev det ännu en tur till sacre coeur.

å kaffe somsagt

försökte fota storslagenheten inne på galerie lafayette men det gick väl sådär

mamma på kong

och jag

drack en jättegod ingefärsdrink som får avsluta detta inlägg. puss på er!